Wycieczka do Krakowa i Ojcowa

a5927c95249e2bd40c2accb48ed3fb57934dd274 - KopiaW dniach 21-22.10.2013r. uczniowie kl.5 Szkoły Podstawowej im. prof. Jana Sajdaka w Burzynie wraz z opiekunami odbyli  w ramach projektu Eduscience wycieczkę do Ojcowa i Krakowa .

Pierwszego dnia wyruszyliśmy w doskonałych humorach pod opieką przemiłej pani pilot – Magdaleny Górskiej do Krakowa. Tam spotkaliśmy się z grupą  z Czarnej Góry i razem rozpoczęliśmy wycieczkę.

Kierując się do Muzeum Geologicznego Instytutu Nauk Geologicznych PAN w Krakowie nie mogliśmy ominąć Rynku i powitać Adama Mickiewicza.

Zajęcia w Muzeum  prowadził dla nas pracownik ING PAN p. Piotr Olejniczak, który w bardzo ciekawy sposób opowiedział o budowie naszej planety Ziemi, pokazał jak wykonując proste doświadczenie rozpoznać rodzaj skały.

Po obiedzie mogliśmy zobaczyć z czego zbudowany jest Kraków spacerując szlakiem kamiennych zabytków Krakowa.

W czasie gry terenowej uczniowie szukali obiektów architektury miasta wykonanych z materiałów skalnych, które poznali w Muzeum i których okazy p. Piotr zabrał ze sobą, aby ułatwić poszukiwania.

W  kamieniołomach  obserwowaliśmy struktury geologiczne  oraz weszliśmy do jaskini, gdzie mierzyliśmy temperaturę i wilgotność.

Dom Wczasowy PTTK ”Zosia”, malowniczo położony w Ojcowie, przyjął nas gościnnie na noc, której  jednak ze względu na nadmiar wrażeń nie przespaliśmy.

Mimo to drugiego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy w dobrym nastroju do Ojcowskiego Parku Narodowego.

Rozpoczęliśmy od Jaskini Nietoperzowej. Tam spotkaliśmy jej mieszkańców, podziwialiśmy nacieki skalne, w całkowitej ciemności i ciszy słuchaliśmy głosu jaskini.

Do Obserwatorium Sejsmologicznego Instytutu Geofizyki PAN,  korzystając ze wspaniałej jesiennej pogody, przeszliśmy szlakiem podziwiając charakterystyczną rzeźbę krasową.

Zajęcia w Obserwatorium były niezwykłe. Dowiedzieliśmy się tam czym jest fala sejsmiczna, poznaliśmy ogniska  trzęsień ziemi i miejsca, gdzie w Polsce mogą one wystąpić.

Mogliśmy również poznać rozwój metod sejsmicznych oraz zapoznać się z działaniem aparatury sejsmicznej używanej dawniej i współcześnie.

Wyjątkowym wydarzeniem było wejście do jaskini sejsmologów, zamkniętej dla zwiedzających, ze względu na aparaturę tam zainstalowaną. Spotkaliśmy się z pracownikami PAN, którzy podzielili się z nami wynikami swojej pracy badawczej, m.in. na Spitsbergenie.

Bardzo chętnie zostalibyśmy w Obserwatorium dłużej, mieliśmy jeszcze wiele pytań, ale czekała na nas kolejna atrakcja – Muzeum Przyrodnicze im. prof. Szafera w Ojcowie.

Zajęcia w Muzeum wzbudziły wielkie zainteresowanie, jest ono bowiem multimedialne, a jego zwiedzaniu towarzyszył głos Krystyny Czubówny.

Najbardziej podobała nam się makieta Ojcowskiego Parku Narodowego oraz diorama prezentująca przyrodę ożywioną Doliny Prądnika. Trójwymiarowe fotografie roślin i owadów moglibyśmy oglądać jeszcze dłużej, ale czekała już  na nas prezentacja o parkach narodowych.

Piękna pogoda zachęcała do dalszego spaceru po  Ojcowskim Parku, ale nasza wycieczka musiała się powoli kończyć.

Pożegnaliśmy naszych nowych przyjaciół z Czarnej Góry i wyruszyliśmy w drogę powrotną.

Wycieczka była bardzo udana, bogata w doświadczenia i wrażenia. Wspominamy ją do dziś i na pewno długo będziemy pamiętać. Niecodziennym jest to, co mieliśmy okazję przeżyć, spotkanie z nauką i ludźmi, którzy przybliżyli nam swoją niezwykle interesującą pracę.

Dziękujemy wszystkim, dzięki którym mogliśmy wziąć udział w tej niezwykłej wyprawie.

Urszula Dudek – opiekun grupy, szkolny administrator projektu Eduscience

GALERIA

SONY DSC

Dodaj do zakładek Link.

Możliwość komentowania została wyłączona.